19 Mart 2008 Çarşamba

Dumanlı Pazar

Son zamanlarda tüketimini benim de arttırdığım, çay ve neskafe gibi içeceklerin yegane ‘complement’ i, tutması kolay bırakması zor şey; Sigara. Bugün dünyada yıllık sigara üretimi öyle bir boyutta ki, yılda herbirimize bin paket sigara düşüyor. Bu da yılda altı trilyon paket sigaraya tekabül ediyor. Bu devasa hacim, yıllık 200 milyar dolar. Peki nasıl oluyor da sigaraya getirilen reklam, sponsorluk ve promosyon kısıtlamalarına, sigara karşıtı kampanyalara paketlerin üzerine koca puntolarla yazılan ibarelere dahası yasalara rağmen piyasa gücünden ve hacminden bişey kaybetmiyor?

Bilindiği gibi reklamlar, sponsprluk anlaşmaları ve promosyonlar firmaların hedef kitlelere ulaşması yolunda kullandıkları en etkili araç. Özellikle de gününmüzün gelişmiş iletişim kanallarıyla. Fakat sigara üreticilerine getirilen yasaklar, bu kulvarda firmaların önünde ciddi bir engel. 2005 yılından bu yana AB ülkelerinde sigara şirketleri gazete, dergi ve Internet'e reklam veremiyor. Bu şirketlerin Birlik ülkelerinde parasız ve tanıtım amaçlı sigara dağıtmaları da yasak. 2006 yılında ise sigara şirketlerinin spor karşılaşmalarının sponsorluğunu üstlenmelerine yasak getiren yasa kabul edildi. Bu noktada sigara firmalarının elinde kalan en güçlü silah, insanların istese de istemese de hakim olamadıkları şey; Algı

Her ne kadar açıkça reklam yapamasalar da kritik noktalarda yaptıkları masum hamlelerle bilinç altında sigara içme isteğini kamçılıyorlar. Aynı zamanda firma sahipleri ve yöneticilerin yaptıkları çarpıcı açıklamalar da bu stratejiyi destekler nitelikle. Imperial Tobacco’nun “Ergenlik çağındaki çocuklar özgürlüklerini bir sembolle ortaya koyma eğilimindedirler. Sigara, olgunlukla özdeşleştirildiği için ve yetişkinler sigarayı yasakladığı için en önemli semboldür” ve Camel’ın yaptığı “Camel, büyümesini garantiye almak için yeniliklere açık olan ve geleceğin sigara içimini temsil eden 14-24 yaş grubunu hedeflemektedir.” açıklaması, kişiliği koyacak yer arayan ergen gençleri hedef alıp bu dogrultuda semboller ve hatırlatıcı objelerle onları teşvik etmeye yöneltme çabalarını açıkça göstermektedir.

Sigara tüketimindeki artan grafiğe rağmen, sigaraya karşıyız.
Yasal uyarı: Sağlığa Zararlıdır!

2 yorum:

Melike Demirbağ Kaplan dedi ki...

1000 paket mi? Günde ortalama 3 paket eder kişi başı?

Mustafa Özkılıç dedi ki...

Kesinlikle hocam, hiç de azalacak gibi görünmüyor malesef.